piątek, 12 sierpnia 2016

Muzeum Historyczne w Sanoku

Do Sanoka ciągnęło mnie od zawsze z dwóch powodów. Po pierwsze, miał to być idealny punkt startowy w Bieszczady, po drugie, Beksiński i ikony w Muzeum Historycznym.
Tak więc pierwszego dnia po przyjeździe pobiegłam na zamek.




Wejście do Muzeum
W Muzeum jest, oczywiście, dużo więcej do zobaczenia - jest 9 wystaw stałych. Ja obejrzałam 4 i zajęło mi to około 2-ch godzin. Najwięcej czasu spędziłam w galeriach sztuki cerkiewnej i Zdzisława Beksińskiego. Poza tym obejrzałam sztukę sakralną i ceramikę pokucką.

 SZTUKA CERKIEWNA XII - XX W.

Eksponaty pochodzą z cerkwi z terenów południowo-wschodniej Polski i dzisiejszej Ukrainy. Jest ich ponad 1200. To jedna z najbogatszych kolekcji w Polsce i w Europie.

Sąd Ostateczny, 1 poł. XVII w., Lipie


 GALERIA ZDZISŁAWA BEKSIŃSKIEGO 

Jest to największa na świecie kolekcja prac Zdzisława Beksińskiego (ok. 6000). Oprócz obrazów, które są chyba najbardziej znane, zobaczyć można fotografie z lat 50-tych, szkice, grafiki, obrazy na szkle, prace komputerowe, oraz odtworzoną warszawską pracownię. W dużym stopniu jest to wystawa autorska - artysta sam wybrał to, co wg niego było najważniejsze. W testamencie przekazał cały swój dorobek Muzeum.

Nie będę się tu mądrzyć na temat malarstwa Beksińskiego, bo nie jestem znawczynią. Po prostu mogę na to patrzeć bez końca, a im dłużej patrzę, tym większe wrażenie na mnie robi. Dopiero wtedy można poczuć atmosferę obrazu, zauważyć szczegóły. Rzut oka nie wystarczy.

















Na wystawie można też zobaczyć zdjęcie domu Beksińskich. Był to dworek z 1. poł. XIX w., w rejestrze zabytków. Został zburzony pod koniec lat 70-tych XX w. Obecnie w tym miejscu (ul. Jagiellońska) znajduje się Zieleniec Beksińskiego, a na nim studnia - jedyny relikt po domu Beksińskich.


Zieleniec Beksińskiego
Muzeum poleciłabym każdemu. Wystawy są tak różne, że każdy znajdzie coś dla siebie. Natomiast dla wielbicieli Beksińskiego jest to wręcz obowiązek! Nigdzie indziej nie zobaczy się tak dobrej wystawy. Można też obejrzeć kilka filmów opowiadających o jego życiu i twórczości.


http://www.nowiny24.pl/archiwum/art/6159439,tajemnice-ikon-i-obrazow-beksinskiego-w-sanoku,id,t.html
http://www.muzeum.sanok.pl/pl/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz