niedziela, 17 września 2017

Cmentarz ewangelicko - augsburski

Cmentarz ewangelicko - augsburski w Warszawie przy ul. Młynarskiej 54/58 został założony w 1792 r.  Zaprojektowany został przez Szymona Bogumiła Zuga. Na jego terenie toczyły się walki podczas Powstania Warszawskiego. Uległ wtedy częściowemu zniszczeniu, ale mimo tego pełno na nim pięknych, zabytkowych nagrobków. W roku 2014 został uznany za pomnik historii.


Wybrałam się tam z przewodniczką z parafii ewangelickiej i mimo że nie znoszę zwiedzania w grupie, tym razem było warto. Potem długo jeszcze chodziłam sama i znalazłam drugie tyle interesujących grobów. W sumie zajęło mi to ponad 3 godziny.
A oto te, które wydały mi się najciekawsze i najważniejsze.
Kaplica  Halpertów ((monopol tytoniowy, banki), 1835
Kaplica  Halpertów, 1835







Kaplica rodziny Halpertów z roku 1835 służyła całej gminie luterańskiej.

Udało się do niej wejść z przewodnikiem.

Kaplica Granzowów, właścicieli cegielni w Kawęczynie
Niedawno zburzono ich willę w Kawęczynie. Jak piękna była i jak się w Warszawie traktuje zabytki można zobaczyć tu.

Szymon Bogumił Zug, architekt
Grób Jana Riedla, szefa biura Ministerstwa Wojny ks. J. Poniatowskiego, 1808
Pomnik rodziny Bauerów (jubilerzy)
Grób rosyjskiego gen. majora Lionela Radena
 Karol Wedel, założyciel firmy
Kaplica piwowara Hermana Junga była akurat w remoncie, można było zajrzeć do środka. Przewodniczka opowiadała, jak zbierali się tu sataniści i jak uratowano czarnego kota...

Kaplica Hermana Junga, 1890

Kaplica Hermana Junga, 1890 (sowa to ptak zmarłych)
Kaplica Skwarcowa, rosyjskiego kupca, 1850
Kaplica Skwarcowa, rosyjskiego kupca, 1850
Kaplica Geirsslerów
 Samuel Linde, językoznawca
Anna Kileman (zmarła w trumnie przy połogu?), 1793
Grobowiec pracownika ambasady sowieckiej, Iwana Iwanowicza Pietrowa, 1926
Ostatni z braci Briggsów
O rodzinie Briggsów pisałam w związku z przemysłem w Markach.


Edmund Straus, ułan 7-go pułku W.P., 1919

Grób rosyjskiego oficera, Ivana von Peuckera, 1861
O tej postaci warto powiedzieć więcej, bo jest zupełnie nieznana, a zdecydowanie zasługuje na szacunek.  Ivan von Peucker popełnił samobójstwo w proteście przeciw tłumieniu manifestacji na pl. Zamkowym. Rosjanie w szoku wycofali wtedy wojsko.
Tego grobu szukałam i dlatego zeszło mi tyle czasu. Znałam tą historię wyłącznie dlatego, że interesuję się Rosją.

Kaplica Braeunigów (handel winem), 1818
Joanna Neybaur, córka piwowara Kazimirusa, filantropka (za jego kaplicą)



Cmentarz wart jest odwiedzenia, bo to kawał historii i bardzo wysoki, wg mnie, poziom artystyczny.
Polecam poniższy link z listą osób pochowanych i życiorysami.








https://pl.wikipedia.org/wiki/Cmentarz_ewangelicko-augsburski_w_Warszawie




2 komentarze:

  1. Świetne. Cmentarz starszy od Pere Lachaise, choć mlodszy nieco od tarnowskiego. To w ogóle ciekawa oświeceniowa "akcja" była z tymi cmentarzami w całej Europie,gdy nagle zakazano pochówków przykoścuelnych.

    Takiego dzieła jak kaplica Brauenigów na cmentarzach jeszcze nie widziałem. Inne to pierwszorzędne i bogate reprezentacje mody swoich czasów.

    Aż sobie po słownik rosyjski sięgnąłem bo dwóch słów nie spamiętałem, lubię takie "odkopywanie" cyrylicy z czeluści pamięci, mi się lrzydaje u nas głównie na Łemkowynie i cmentarzach z I Wojny.

    OdpowiedzUsuń
  2. Kaplica Brauenigów była jedyną w takim stylu.
    Cmentarz ogólnie wg mnie bardzo ciekawy, i artystycznie, i historycznie.

    OdpowiedzUsuń