środa, 28 sierpnia 2019

Ze Szklarskiej Poręby w góry

Najlepszym punktem wypadowym w góry jest, rzecz jasna, Szklarska Poręba Górna. Miałam blisko do praktycznie wszystkich szlaków, również do wodospadów, Białej Doliny i Jakuszyc.

A oto trasy, które przeszłam.

Szrenica - Łabski Szczyt - Śnieżne Kotły

Ul. Turystyczną doszłam do stacji kolejki i wjechałam na Szrenicę (1362 m). Stamtąd czerwonym szlakiem przez Trzy Świnki, Twarożnik i Łabski Szczyt doszłam do Śnieżnych Kotłów.

Schronisko na Szrenicy, 1922, jedno z największych w Karkonoszach
Wyciąg krzesełkowy - zdj. spod schroniska
Na zdjęciu poniżej widać szlaki wychodzące ze Szrenicy. Ja poszłam w lewo, do Śnieżnych Kotłów, ale można stamtąd też czerwonym szlakiem dojść do Wodospadu Kamieńczyka (1,5 h).


Trzy Świnki

Twarożnik ze słupkiem granicznym na szczycie
Twarożnik
Widok na Szrenicę, schronisko i wyciąg
Łabski Szczyt (1471 m)


Radiowo Telewizyjny Ośrodek Nadawczy Jelenia Góra/ Śnieżne Kotły
Śnieżne Kotły to 2 najlepiej wykształcone kotły polodowcowe w Karkonoszach z dobrze zachowanymi formami glacjalnymi.

Śnieżne Kotły
Śnieżne Kotły
Śnieżne Kotły
Kawałek wróciłam i żółtym szlakiem zeszłam do Szklarskiej Poręby.



Schronisko "Pod Łabskim Szczytem"
Kukułcze Skały
Wyszłam przy Muzeum Mineralogicznym na ul. Kilińskiego.
Zajęło mi to ok. 6 godzin.

Wodospad Szklarki

Do wodospadu Szklarki poszłam czarnym szlakiem od ul. Piastowskiej (Szklarska Poręba Dolna), po zwiedzeniu dawnego kościoła ewangelickiego i MB Różańcowej. Po drodze jest też Lipa Sądowa.
Bardzo polecam tą trasę, bo jest mało uczęszczana i wyjątkowo przyjemna.
Przy Wodospadzie znajduje się nieduże schronisko "Kochanówka".

Wodospad Szklarki (13,3 m)




Od Wodospadu trasa wiedzie do Starej Chaty Walońskiej, przy której znajduje się piękny dom przysłupowy, a kawałek dalej jeszcze jeden. To wszystko na ul. Kołłątaja, która dochodzi do 1 Maja, skąd już niedaleko do centrum.

Wodospad Kamieńczyka

Do Wodospadu Kamieńczyka doszłam od parkingu przy głównej drodze na Jakuszyce. W pobliżu jest huta "Julia".

Jest to najwyższy wodospad po polskiej stronie Karkonoszy. Można wejść do Wąwozu, co oczywiście zrobiłam, lub zobaczyć go z góry, z platformy widokowej przy schronisku "Kamieńczyk".

Ściany wąwozu mają od 20 do 30 m wys.
Obowiązkowe kaski najwyraźniej spadają :)


Wodospad Kamieńczyka (27 m)
"Pod środkową kaskadą wodospadu znajduje się niewielka, po części sztucznie wykuta przez Walończyków jaskinia „Złota Jama”" (karkonosze.pl).

Co do bernardyna pozującego do zdjęć mam tzw. mieszane uczucia...

Wróciłam czarnym szlakiem i wyszłam na ul. Turystyczną.

Przez Białą Dolinę do Jakuszyc

To dzielnice należące do Szklarskiej Poręby, ale dość oddalone od centrum. Główną rolę grała tu przyroda.
Szłam ul. Osiedle Huty (dom przysłupowy pod nr 8!), minęłam stację kolejową Szklarska Poręba Huta, i dalej przez las, wzdłuż torów. Po drodze opuszczone budynki, Waloński Kamień i Bagnisko. Bagnisko to wyrobisko torfowe w dolinie Kamiennej należące do Specjalnego obszaru ochrony siedlisk Natura 2000 "Torfowiska Gór Izerskich". Piękne miejsce!

Przy okazji - będąc w Białej Dolinie warto wejść do kompleksu "Czarny Kamień Resort & SPA" na ul. Wojska Polskiego 11. W holu można zobaczyć wejście do dawnej sztolni wykopanej przez Walończyków. Super, że to zachowano!
(Sztolni Dawnej Kopalni Pirytu nie znalazłam, mimo, że prowadzi tam szlak. Nie ma żadnych oznaczeń, zaplątałam się w lesie. Atakowałam 2 razy, z okolic ul. Sanatoryjnej.)

18 m głębokości, obecnie pełni funkcję studni
http://www.szklarskaporeba.pl/o-szklarskiej-porebie/atrakcje-i-zabytki/3817-studnia-czarny-kamien-resort-spa.html

Bagnisko
Bagnisko
Bagnisko
Wyszłam na Szosę Czeską i poszłam w kierunku stacji. Miałam już zdecydowanie za mało czasu, żeby iść do schroniska "Orle", więc poszłam na obiad do restauracji "Biathlon". Budynek ma historię - jest to dawna strażnica WOP.

Z tablicy informacyjnej:

W budynku tym mieścił się oddział jednostki WOP gdzie mieszkało około 50 żołnierzy, patrolowali odcinki od Orla aż po Mumlawski Wierch. Przez wiele lat granica była bardzo spokojna, dopiero w latach 90-tych wzrósł przemyt towarów i ludzi. Pościgi, zasadzki, kontrole, walka z gangami. Rocznie zatrzymywano tu nawet 11 tysięcy ludzi.

D. strażnica WOP

Z końca XIX w. pochodzą plany budowy połączenia kolejowego z Piechowic przez Szklarską Porębę, Jakuszyce do Harrachova i Tanvaldu. Linia została uruchomiona w 1902 r., a następnie zelektryfikowana w 1922 r. Była to najwyżej położona linia kolejowa w Prusach i jedna z pierwszych zelektryfikowanych kolei górskich w Europie.
                                                                               
                                                                                                    szklarskaporeba.info.pl

Skoro mowa o Kolei Izerskiej - jest to genialny sposób na urozmaicenie pobytu w Szklarskiej Porębie i wypad do Czech. Ja pojechałam do Liberca, który jest stacją końcową i który bardzo polecam, bo ma piękną starówkę. Jedzie się ok. 2 godzin. Planuję to powtórzyć i zwiedzić jeszcze inne miasta na tej trasie (Harrachov, Jablonec nad Nysą).


https://www.karkonosze.pl/szlaki-turystyczne
https://www.karkonosze.pl/atrakcje/kategoria/wodospady-t-potoki
http://www.szklarskaporeba.info.pl/dziejejakuszyc.php

3 komentarze: