sobota, 5 sierpnia 2017

Dębe Wielkie

Dębe Wielkie to nieduża miejscowość, przez którą zwykle przejeżdża się jadąc z Warszawy do Mińska Mazowieckiego. Myślę, że warto się zatrzymać z kilku powodów.
Dla mnie najważniejszym był unikalny pomnik wdzięczności Armii Czerwonej, prawdopodobnie jeden z niewielu zachowanych w Polsce. Trafiłam na informację o nim zupełnie przypadkowo, potem zgłębiłam temat, a na miejscu znalazłam jeszcze więcej interesujących rzeczy. Jak zwykle :)


Pomnik znajduje się w pobliżu ronda, jest trochę ukryty między drzewami. Powstał w 1944 r., ale jak widać został lekko "zmodyfikowany". Oryginalny napis głosi:

Wieczna sława bohaterom 
Czerwonej Armii 
poległym w boju za swobodę
niepodległość naszej ojczyzny
1944 r.

i wg mnie zalatuje lekko rusycyzmem (sława, Czerwonej Armii, swoboda).




Po dokładnym obejrzeniu pomnika, udałam się w kierunku kościoła. Po drodze murowana kapliczka z 1931 r. i kilka drewnianych domów.


Na stronie parafii można przeczytać, że decyzja o budowie kościoła została podjęta w 1905 r. i miał on powstać na miejscu starej karczmy. Ludzie chodzili wówczas pieszo na nabożeństwa do Mińska Mazowieckiego!
Konsekracja świątyni pw. św. apostołów Piotra i Pawła nastąpiła w 1908 r., ale na fasadzie widnieje rok 1906 - data położenia kamienia węgielnego. Neogotycki kościół zaprojektowany został przez architekta Józefa Piusa Dziekońskiego, a plac pod budowę przekazał właściciel dworu w Dębem, Władysław Tabiszewski.
W czasie I wojny światowej w kościele przetrzymywano konie, ale najbardziej ucierpiał on w 1944 r., kiedy to pociski uszkodziły wieżę i dach.


W Dębem Wielkim co krok napotyka się miejsca pamięci, gł. związane z powstaniem listopadowym (31 marca 1831 r. polskie oddziały gen. J. Skrzyneckiego pokonały rosyjski korpus gen. Grigorija Rosena), ale też z "Cudem nad Wisłą" i rokiem 1939.



Posilona pyszną sałatką i kawą w "Dębiance" niedaleko kościoła, poszłam na cmentarz parafialny, gdzie znajduje się mogiła żołnierzy poległych w 1939 r. i grób rodzinny Tabiszewskich, ostatnich właścicieli wsi. I tu przyznaję, że go nie znalazłam, mimo że cmentarz nie jest duży i obeszłam go kilka razy.
A jeśli ktoś lubi wszystko, co stare, to pewnie zainteresuje go bardzo stary krzyż stojący - jeszcze - przy ul. Warszawskiej 62 (przed fryzjerem).
Do Warszawy wróciłam Kolejami Mazowieckimi z zabytkowej stacji Dębe Wielkie, która właściwie znajduje się już w Aleksandrówce. Jest to jedyny zachowany dworzec kolei terespolskiej, wzniesiony podczas I wojny światowej, w 1918 r. Z tyłu jest ogródek i w ogóle całość prezentuje się bardzo ładnie.

27.03.22

Tym razem szłam od stacji Nowe Dębe Wielkie i głównym celem był cmentarz. Po drodze jednak piękny kościół...

... i park podworski - jedyna pozostałość dworu i folwarku. Było to miejsce walk podczas bitwy pod Dębem Wielkim w 1831.

Udało mi się znaleźć wszystkie groby z wyjątkiem Rudolfa Fiałkowskiego, żołnierza armii austriackiej. Czyżby grób zlikwidowano? Te 2 poniżej są w tej samej alei.

Napoleon Bronisław Kosiński (1845-1922) był weteranem powstania styczniowego. Zmarł w pobliskiej Aleksandrówce.

Napoleon Bronisław Kosiński

Stanisław Jastrzębski (pisownia!)

 


 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

  

 

Alisia Żylna była córką rządcy majątku Ruda. Wieniec róż nie jest przypadkowy - dziewczynka zmarła w wyniku zakażenia po ukłuciu kolcem róży.

Alisia Żylna
 

W północno - wschodnim rogu cmentarza znajduje się pozostałość po kwaterze żołnierzy Armii Czerwonej z napisem:

TU SPOCZYWAJĄ  ŻOŁNIERZE  ARMJI Z.S.S.R.  1920 R.

Za grobem Alisi widać zieloną tablicę informacyjną z planem cmentarza i listą okolicznych zabytków.

Obejrzałam dokładnie plebanię, która jest w trakcie remontu...

Plebania, pocz. XX w., 1935


... i poszłam sprawdzić, w jakim stanie jest obecnie pomnik wdzięczności Armii Czerwonej.

Widok na kościół ze stacji Nowe Dębe Wielkie
 

Bardzo polecam to miejsce i koniecznie obiad w "Dębiance"


http://parafiadebewielkie.pl/ct-parafia/ct-historia-parafii.html
http://www.debewielkie.pl/miejsca-pamieci-narodowej/
http://www.mwkz.pl/archiwum-aktualnosci-lista/578-dworzec-kolejowy-dbe-wielkie-w-rejestrze-zabytkow

http://www.debewielkie.pl/dla-turystow/miejsca-pamieci-narodowej/debe-wielkie-cmentarz-parafialny/ 

3 komentarze:

  1. Cud, że jeszcze ten pomnik stoi ! :) Budynek stacji bardzo ciekawy..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że przetrwa, w końcu to jest zabytek, do tego unikat. Ale odniosłam wrażenie, że nie wywołuje wśród miejscowych entuzjazmu. Dobrze, że nie został jakoś poważnie zbezczeszczony...

      Usuń
    2. Ale byłaś naiwna, zobacz jak wygląda teraz, już dawno powinien być wysadzony w powietrze.

      Usuń