Przemysł włókienniczy, z którego słynął Supraśl, nie odrodził się po wojnie, za to w 1999 miasto uzyskało status uzdrowiska.
Wysiadłam na rynku i od razu zobaczyłam intrygującą pozostałość jakiegoś zakładu czy fabryki. Moją uwagę zwróciła wieża, ale dopiero teraz dowiedziałam się, co to jest i przeczytałam, że ma zostać wyremontowana.
Wieża ciśnień (strażacka), na której suszono węże, i komin - pozostałość po fabryce włókienniczej Samuela Cytrona |
Fabrykę Samuel Hirsz Cytron odkupił w 1904 od żony Adolfa Buchholtza - na przełomie XIX i XX w. prawie wszystkie fabryki przeszły w ręce żydowskie. Została wysadzona przez Niemców w 1944.
Zdj. otrzymane od Pani E. Stepaniuk z PK Puszczy Knyszyńskiej |
Po krótkim spacerze doszłam do kościoła.
Kościół Św. Trójcy został zbudowany w latach 1861-63, jego poświęcenie nastąpiło jednak dopiero w 1865. Po Powstaniu Styczniowym władze carskie nie zezwalały na jego użytkowanie. Dopiero po interwencji fabrykanta włókienniczego, Alfonsa Alta, stało się to możliwe, pod warunkiem, że proboszcz będzie Niemcem i nabożeństwa będą się odbywać po niemiecku.
Kościół reprezentuje styl eklektyczny. Kruchta z wieżą, chór i 2 zakrystie powstały w 1903, wtedy też została przedłużona nawa.
Kościół Św. Trójcy, 1863 |
Kościół Św. Trójcy, 1863 |
Stara plebania, pocz. XX w.; ul. Piłsudskiego 52b/3 V |
Drewno na budowę podarował fabrykant supraski, Konstanty Zachert, a projektantem był warszawski architekt, Jarosław Girin.
Remont ukończony w 2015 przywrócił budynkowi elementy utracone po wojnie. Obecnie działa tu Centrum Kultury i Rekreacji w Supraślu.
Dom Ludowy, drewniany, modernistyczny, 1934; ul. Piłsudskiego 11 |
Kościół zdewastowano podczas wojny. Ze strony ciekawepodlasie.pl:
"W
1939 roku na mocy postanowienia między sowietami i hitlerowcami,
przeprowadzono ewakuacje supraskich Niemców, w większości ewangelików do
III Rzeszy. W czasie przebywania Rosjan w Supraślu (lata 1939- 1941)
świątynia p.w. Zmartwychwstania Pańskiego została zdewastowana i
zamieniona na kino-teatr „Krasnyj Ugołok”. Sowieci usunęli ze świątyni
symbole religijne. Z iglicy zboru znikł krzyż, którego miejsce zajęła
czerwona gwiazda. Zniszczono również zegar odmierzający supraślanom tzw.
„czas miejski”.
Po ponownym wkroczeniu Armii Czerwonej do Supraśla w 1944 zbór p.w. Zmartwychwstania Pańskiego był magazynem broni i amunicji.
W
latach 1945-1968 Kościół poewangelicki służył kolejno jako magazyn
ziół, materiałów budowlanych, nawozów sztucznych. Niewłaściwe
użytkowanie i brak nadzoru doprowadziły do zawalenia dachu budynku."
Aż do lat 80. XX w. kościół stał opuszczony. W 1989 został odkupiony od ewangelików i od 2005 jest świątynią nowo utworzonej parafii.
Kościół ewangelicki, 1885, ob. kat. pw. NMP Królowej Polski |
Domy tkaczy budowane były na ul. 3 Maja od 1834. Wilhelm Fryderyk Zachert, włókiennik ze Zgierza angielskiego pochodzenia, sprowadził tu swoich robotników, wytyczył ulice i wybudował dla nich domy.
"Przykładowy dom tkacza w Supraślu, miał na parterze układ pomieszczeń symetryczny względem usytuowanej na środku sieni (...) W jednym domu mieszkały zazwyczaj 2 rodziny. Po jednej stronie sieni znajdowały się pokoje mieszkalne a po drugiej warsztaty tkackie."
ciekawepodlasie.pl
Rodzina Zachertów jest odpowiedzialna za stworzenie i rozwój przemysłu włókienniczego w Supraślu w latach 30. XIX w., oraz jego układ urbanistyczny (na wzór Zgierza, obecnie miasta partnerskiego Supraśla). W momencie przybycia W. F. Zacherta w 1833 Supraśl był osadą przyklasztorną.
W jaki sposób znaleźli się na tych terenach?
Po upadku Powstania Listopadowego i niekorzystnych zmianach taryf celnych załamał się eksport na rynki wschodnie i wielu przemysłowców przeniosło się do obwodu białostockiego. Rząd rosyjski im to ułatwiał, oferując wiele korzyści. Wśród nich był m.in. Adolf Buchholtz.
W 1866 Wilhelm Fryderyk Zachert zakupił majątek ziemski Supraśl, ale zakres jego działalności znacznie wykraczał poza jego granice. Był jednym z pionierów rozwoju przemysłu włókienniczego w Polsce i drugim co do wielkości producentem sukna dla Rosji. Po jego śmierci w 1885, m.in. na skutek podziału między spadkobierców, fabryki zaczęły podupadać.
Pałac Buchholtzów należał początkowo do Wilhelma Zacherta. Został rozbudowany, a właściwie zbudowany na nowo, przez kolejnego właściciela, Adolfa Buchholtza juniora, przed jego ślubem. Otacza go park założony po 1834, a przekomponowany na początku XX w.
Obecnie mieści się tu Liceum Plastyczne. Z wejściem do środka nie miałam problemu.
Pałac Buchholtzów, 1903 |
Koniusznia-wozownia, 1903, i stróżówka, 1910 |
W późniejszym okresie mieścił się tam posterunek policji, milicji radzieckiej, a podczas II wojny światowej - nadleśnictwo niemieckie. W latach 80. XX w. budynki przebudowano i obecnie należą do Liceum Plastycznego.
Dom Jensena, 1866 |
Dom Ogrodnika (Stara Karczma, Stara Poczta), 2 poł. XVIII w.; ul. Konarskiego 3 |
Na dwóch oryginalnych bramach od strony ul. Klasztornej widać literę "Z" (Zachert). Wilhelm Fryderyk dobudował trzecie piętro pałacu.
Pałac Archimandrytów (Chodkiewiczów), 1655, poł. XVIII w., 1959-1972 |
Miejsce, gdzie zatrzymała się łódź wioząca mnichów z Gródka poszukujących dogodnego miejsca dla wspólnoty |
W tym miejscu, na Suchym Hrudzie w 1500 r. wg Latopisu
zatrzymał się krzyż puszczony przez mnichów prawosławnych
z pobliskiego Gródka na wody rzeki Supraśl (Sprząśli)
w poszukiwaniu cichej przystani życia monastycznego
i duchowego.
Tu rozpoczyna się historia Monasteru i Supraśla.
Supraśl 2004 r.
Szłam ul. Chodakowskiego. Minęłam dworek Zacherta (Biały Dworek), który jest siedzibą Parku Krajobrazowego Puszczy Knyszyńskiej. Dworek był po wojnie tak niszczony, że konieczna była rekonstrukcja (zakończona w 1990). Nie odtworzono drewnianej werandy na tyłach.
Tam spotkałam Panią, która zaproponowała mi podwózkę. Powiedziała mi też o jeszcze jednej Świętej Sośnie. Jest teoria, że rosła w miejscu mocy i dlatego ma tak poskręcane włókna.
Święta Sosna, 350 lat; Podsupraśl (naprzeciwko cmentarza prawosł.) |
Sosny te były "uświęcane" poprzez zawieszenie na nich kapliczek. Robiono to z różnych powodów: poświęcano je pamięci członków rodziny, przodków, przeciw morowi, ku pamięci zaginionych itp. To specyficzny tylko dla tych terenów, wywodzący się jeszcze z czasów pogańskich, zwyczaj. Według ludowych wierzeń sosny takie stawały się nietykalne - człowiek który by ściął takie drzewo spotkałby się z ogólnych potępieniem. Nie minęłaby go też za to kara: wierzono, że na przykład mógł oślepnąć. Choć po wojnie chciano ściąć supraską sosnę - nie znalazł się nikt kto by się na to odważył.
Cmentarz prawosławny został założony w 1900. Cerkiew cmentarna pw. św. Jerzego Zwycięzcy w latach 1923-56 pełniła funkcję świątyni parafialnej w Supraślu. W 1932 dobudowano do niej dzwonnicę.
Cerkiew i brama cmentarna to przykłady typowego budownictwa cerkiewnego z początku XX w. Duże wrażenie robią drewniane krzyże - typowe dla obszaru Puszczy Knyszyńskiej - stojące między nowymi grobami.
Ogrodzenie z bramą, 1901 |
Cerkiew cmentarna pw. św. Jerzego Zwycięzcy, 1901 |
Wróciłam pieszo i miałam jeszcze chwilę, więc poszłam na pobliskie bulwary i wypiłam herbatę w zamkniętej ostatnio Pijalni ziół i herbat - Dar Natury. Szkoda, fajne miejsce było...
Bulwary nad rzeką Supraśl |
- Cerkiew Zwiastowania NMP, 1511, po 1984,
- Pałac Archimandrytów, 1655, poł. XVIII w., 1959-1972,
- budynki klasztorne, 1764, 1830, po 1956,
- brama-dzwonnica, 1752, 1955? (wzorowana na bramie pałacowej w Białymstoku),
- cerkiew św. Jana Teologa, 1891,
- pozostałości katakumb z XVI w.,
- ogrody włoskie.
Cerkiew Zwiastowania NMP jest, niestety, powojenną rekonstrukcją - została wysadzona w 1944. Jest to jedyna w Polsce gotycko-bizantyjska cerkiew obronna.
Trochę historii ze strony ciekawepodlasie.pl:
"Nowożytna
historia Supraśla i jego rozkwit wiąże się właśnie z tym obiektem a
dokładnie z mnichami, którzy tą niepowtarzalną cerkiew wybudowali. Nie
byłoby ich tam jednak bez Aleksandra Chodkiewicza, herbu Kościesza,
koniuszego nadwornego, marszałka gospodarskiego a od 1544 r wojewody
nowogrodzkiego, który najpierw w 1498 r. sprowadził ich do Gródka (gdzie
znajdował się dwór tego magnata) z Ławry Pieczerskiej w Kijowie (niektórzy badacze przywołują też św. Górę Athos).
Po dwóch latach w związku z uciążliwością przebywania mnichów w ludnym
i gwarnym Gródku, poprosili swego dobroczyńcę o przeniesienie w inne
spokojniejsze miejsce nad rzeką Supraśl. (...)
W
październiku 1596 r. została podpisana unia między kościołem Wschodnim
i Zachodnim - Unia Brzeska. Hilarion Masalski, będący w tym czasie
archimandrytą supraskim odrzucił projekt unii (...) W 1614 roku nowy przełożony klasztoru, Herasim Welikonejusz przyjął postanowienia synodu władyków prawosławnych z Brześcia (...) Po przyjęciu w 1635 roku nowej
reguły- zakonu bazylianów, zakonnicy stali się unitami (...). Od
połowy XVII (...) życie w
monastyrze ożywiło się i w niedługim czasie Supraśl stał się jednym z
ważniejszych w Rzeczypospolitej ośrodków intelektualnych unitów. Stało
się to między innymi za sprawą działającej od 1695 r. drukarni. (...) W
1839 r carat zlikwidował Cerkiew grecko-unicką, włączając jej
majątek, duchownych i wiernych do Rosyjskiej Cerkwi Prawosławnej. (...) W 1915 roku wraz z I wojną światową mnisi opuścili Supraśl pozostawiając mienie klasztorne.(...) W 1918 r. (...) władze przekazały świątynię i klasztor Kościołowi rzymskokatolickiemu. Salezjanie prowadzili w nim ośrodek wychowawczy dla sierot. (...) Po wojnie zrujnowane obiekty klasztorne odbudowano i zorganizowano w nich Technikum Mechanizacji Rolnictwa. Po długoletnim sporze decyzją polskiego rządu z lutego 1996 r. obiekty przekazano Polskiej Autokefalicznej Cerkwi Prawosławnej".
Cerkiew Zwiastowania NMP, 1511, po 1984 |
Mocno podłamana, poszłam na cmentarz katolicki. Składa się z 2 części:
- Część południowa to dawny cmentarz unicki z końca XVIII w. Po kasacie Unii w latach 40. XIX w. został podzielony na część prawosławną (wsch.) i katolicką (zach.).
W tej części jest 67 zabytkowych nagrobków.
- Część północna, czyli dawny cmentarz ewangelicki z lat 40. XIX w.
Kaplica pw. Wszystkich Świętych, 1875-1878 (d. św. Pantelejmona) |
Kaplica grobowa Buchholtzów, 1904 |
Kaplica grobowa Zachertów, 1885 |
Kaplica grobowa Zachertów: sygnatura warszawskiego architekta, H. Żydoka |
Budynek obecnego ratusza powstał z przeznaczeniem na cele oświatowe. Była to pierwsza polska szkoła (żeńska) ufundowana przez baronową Józefinę Zachert i przez nią finansowana. Zdobyła również pozwolenie na nauczanie historii i języka polskiego. Ale znalazłam też informację, że nauczanie tych przedmiotów było tajne.
W 1995 Jan Zachert przekazał budynek miastu.
W pobliżu znajduje się Ogród Saski z pomnikiem Orła Białego. Upamiętnia on mieszkańców miasta poległych w latach 1914-1920. Park jest pozostałością po bazyliańskim założeniu ogrodowo-parkowym z połowy XVIII w.
D. szkoła, 1906 (ob. ratusz); ul. Piłsudskiego 58 |
Ul. Cieliczańska |
Dom Kleina, administratora fabryki Buchholtzów, k. XIX w., ewangelicki dom parafialny do 1939; ul. Cieliczańska 1 |
"Oprócz sadzawek rybnych zaopatrujących mnichów w postny pokarm, w XVI – XVII w. wykopano 2,5 kilometrowy sztuczny kanał w dolinie rzeki Supraśl, zwany przez współczesnych Kopanicą, Nową Rzeką lub Rzeką Kopaną. Na końcu kanału, zorganizowano 8 ha staw młynowy zwany Zajmą, a przy nim młyny z osadą młynarską."
ciekawepodlasie.pl
Dawna grobla w Supraskim Systemie Wodnym ("Kopanica"), 1. poł. XVII w. |
I w tak pięknych okolicznościach przyrody zakończyłam zwiedzanie Supraśla, nie mając bynajmniej poczucia, że go zwiedziłam. Może za trzecim razem się uda? :)
http://monaster-suprasl.pl/zwiedzanie
http://www.suprasl.podlasie.pl/index.php/zabytki
http://www.ciekawepodlasie.pl/opis/57,Ko%C5%9Bci%C3%B3%C5%82+parafialny+pw.+NMP+Kr%C3%B3lowej+Polski.htm
https://www.osadnicy.info/pl/postacie/wilhelm-fryderyk-zachert
http://bialystok.wyborcza.pl/bialystok/1,35241,11233141,Zachert_walczy_o_mienie_w_Supraslu__Od_20_lat.html
Szczególnie polecam ten link, dużo ciekawostek z pierwszej ręki:
http://bialystok.wyborcza.pl/bialystok/1,35241,11887213,Podroz_sentymentalna__Suprasl_sladami_Zachertow.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz